ЯК УНИКНУТИ ТРУДНОЩІВ У АДАПТАЦІЇ ПЕРШОКЛАСНИКІВ?
Як уникнути труднощів у адаптації першокласників?
Більшість випускників дошкільних закладів бажають учитися у школі і мають намір робити це добре. Вони нетерпляче чекають на перше вересня і радісно йдуть до школи. Згодом їхнє життя наповнюється багатьма вимогами, обов’язками та обмеженнями. Виникає емоційно-стресова ситуація: змінюється звичний стереотип, зростає психоемоційне навантаження. Від того, як пройде процес адаптації до навчання, здебільшого залежить працездатність і успішність дитини у школі.
Психологічна готовність до школи розглядається як комплексна характеристика дитини, комплекс психічних якостей, потрібних дитині для успішного навчання у школі. Ці якості згруповані в основні компоненти психологічної готовності до школи:
- інтелектуальна(кругозір, ерудиція, навички, знання, уміння);
- мотиваційна(цікавість, позитивне відношення до школи і навчання «не ігровий мотив»);
- емоційно-вольова(емоційна стійкість психіки, адекватна самооцінка, розвиненість вольових характеристик, довільність поведінки);
- комунікативна(готовність до спілкування з однокласниками та вчителем).
Адаптація – це процес пристосування до успішного функціонування у певному середовищі і здатність до подальшого психологічного, особистісного, соціального розвитку. Допомогти дитині успішно пройти період адаптації дитини до школи в першому класі – завдання вчителя, шкільного психолога і батьків.
Головне пам’ятати:по-перше – діти, не готові до навчання, можуть учитися, але потребують спеціального підходу; по-друге, психологічна функціональна неготовність дитини до навчання не існує сама по собі, вона тісно пов’язана зі здоров’ям дитини і батьки мають подбати про це заздалегідь.
У процесі адаптації до школи дитина повинна успішно вирішити для себе такі проблеми:
- Дисципліна;
- Нове середовище спілкування;
- Розвиток відповідальності, самостійності;
- Прийняття норм і правил соціальної поведінки та навчальної діяльності в школі.